Bezorgservice en afhaalaanbod: hoe strandrestaurants hun service optimaliseren en communiceren

Foto: © Travelpixs / Shutterstock

In de komende weken zal de mogelijkheid voor strandrestaurants om omzet te genereren drastisch worden verminderd. Omdat afhalen in het restaurant en het afleveren van voedsel nog steeds is toegestaan, biedt de restauranthouder de mogelijkheid om vaste klanten te bedienen en zelfs om nieuwe klanten aan te trekken voor hun eigen aanbod. Hier kunnen eigenaren van strandrestaurants te weten komen waar je op moet letten in tijden van Corona.

Zet een bezorgdienst op
Zolang de ruimtelijke en personele capaciteit toereikend is, is er niets op tegen om de pandemie te overbruggen met een bezorgdienst. Het is belangrijk om het leveringsgebied precies te schetsen. Als u alleen per fiets kunt leveren of slechts één voertuig ter beschikking heeft, moet de straal overeenkomstig klein worden gehouden. Het is mogelijk om eigen personeel in te zetten voor de bezorgdienst of samen te werken met een bezorgdienstverlener. Tegelijkertijd moeten de medewerkers voorbereid zijn op de nieuwe eisen. Bovendien opent de leveringsservice volledig nieuwe mogelijkheden waarvan het restaurant ook na de pandemie kan profiteren:
De bezorgdienst maakt het restaurant niet alleen aantrekkelijk in tijden van Corona, maar ook daarbuiten.
Vaste klanten hebben de mogelijkheid om te blijven genieten van het eten van “hun” restaurant.

• Nieuwe gasten kunnen worden overgehaald als het aanbod via het internet gericht wordt gecommuniceerd.
• Dalingen in de verkoop kunnen worden verminderd en verliezen kunnen worden gecompenseerd.
De zichtbaarheid van het restaurant neemt toe, wat in de toekomst nieuwe gasten en doelgroepen zal brengen.

Wat moet er op het menu staan?
Allereerst is een inventarisatie noodzakelijk. Het is mogelijk dat niet alle gerechten op de menukaart geschikt zijn voor levering of afname. In dit geval kan het zinvol zijn om het aanbod terug te brengen tot een selectie. Aangezien klanten gemakkelijk ongeduldig kunnen worden als ze te lang moeten wachten op de levering, moet de aandacht worden gericht op gerechten die snel kunnen worden getransporteerd en onderweg geen temperatuur of smaak verliezen. Ondanks de gereduceerde menukaart moeten klanten in staat zijn om al hun behoeften te dekken – het aanbod moet dus ook desserts, snacks en drankjes bevatten. Sommige strandwandelaars hebben hun maaltijden al thuis bereid. Hier kan het zinvol zijn om de klant individuele componenten zoals salades, sauzen of bijgerechten aan te bieden.

Wat te overwegen bij het oppakken
Sommige klanten halen het eten liever zelf op. Anderen gaan op het strand wandelen en besluiten spontaan om eten mee naar huis te nemen. In dit geval is het een goed idee om het restaurant van een afstand onder de aandacht te brengen. Een beachflag die zelfs van een afstand de aandacht trekt door zijn vorm en afmetingen, is hier geschikt. In het restaurant zelf moet ervoor worden gezorgd dat de voorgeschreven veiligheidsafstand van twee meter wordt aangegeven met markeringen op de vloer. Borden geven ook de voorschriften en het maximale aantal personen in de wachtruimte aan. Vooral restaurants die nog geen afhaalmaaltijden hebben aangeboden, moeten de kwestie van de verpakking op voorhand verduidelijken. Duurzaamheid wordt voor veel klanten steeds belangrijker. Aluminium trays en plastic containers zijn niet alleen slecht voor het milieu, ze zijn ook geen visuele blikvanger. Geschikte alternatieven zijn die van bioplastics of hout, die ook het voedsel in het best mogelijke licht laten zien. Het is ook mogelijk om klanten hun eigen containers mee te laten nemen en deze te laten vullen – de hygiënerichtlijnen moeten hier in acht worden genomen. Cateraars moeten hun voedsel in verschillende verpakkingen verpakken om het vooraf te testen en het na een half uur proberen. Als alles nog steeds smakelijk en warm is om naar te kijken, is de kans groot dat de klant opnieuw zal bestellen.

Belangrijk: informeer de klant
Het opzetten van een bezorg- of afhaaldienst moet niet alleen goed gepland en gestructureerd worden door een strandrestaurant. Bestaande klanten en potentiële nieuwe klanten moeten ook worden geïnformeerd over het nieuwe aanbod. De eigen website en de verschillende social media kanalen, die in Corona-tijden toch al meer gebruikt worden, zijn geschikt om de dienst te communiceren. Als een strandrestaurant er dan ook op wijst dat het etablissement alle nodige hygiëne- en veiligheidsmaatregelen heeft genomen, verhoogt dit niet alleen de eetlust maar ook het vertrouwen van de gasten.