Paviljoen Sjoerd in 2030

Op Ameland is het drukke Paviljoen Sjoerd een begrip als het gaat om kwaliteit en duurzaamheid. Ondernemer Floris Oud deelt zijn visie op het strandondernemerschap in 2030.

Waar zie je de beste mogelijkheden voor omzetgroei?
Sjoerd heeft de afgelopen jaren een goede naam opgebouwd. Daar moeten we gewoon ieder jaar een beetje sterker in worden. Gewoon de kwaliteit vasthouden om nog meer bezoekers aan ons binden. Dat doen we door actief een band op te bouwen met de gasten.

Wij zien daarnaast duurzaamheid als omzetkans. Maar greenwashing, waarbij je dat voor de goede sier doet, daar prikken gasten doorheen. Als je écht een verschil probeert te maken, komen ze daar speciaal voor terug en zijn ze bereidt daarvoor te betalen.

Wat zijn de grootste bedreigingen voor ondernemers op het strand?
De zeespiegelstijging gaat veel impact hebben. Daar moeten wij op ondernemen en als maatschappij moeten we daar maatregelen op durven nemen.

Daarnaast zie ik een risico in een inflexibele en onhaalbare invulling van Natura2000-gebieden, Werelderfgoed landschappen en de gebiedsagenda’s. Daar gaan bepaalde plannen en voorschriften echt te kort door de bocht.

Welke trends en ontwikkelingen zetten door op het gebied van eten en drinken?
Ik voorzie dat we echt minder vlees zullen eten. Dat komt ook doordat we steeds betere vegetarische alternatieven krijgen. Dan hoeft het vlees niet helemaal te verdwijnen, maar kun je lekkere vega producten verrijken met een beetje spek of zo. Dan heb je toch het sappige en smakelijke van vlees, maar serveer je er veel minder van.

Ik denk dat alcoholvrij groeit. En de gasten verwachten dat er iets te kiezen valt. Bijzondere softdrinks, verschillende soorten gin-tonics en een mooi assortiment in bijzondere bieren en wijnen, dat wordt alleen nog maar belangrijker.

Denk je dat we over tien jaar veel duurzamer ondernemen?
Absoluut! We zullen nog meer loskomen van fossiele brandstoffen. Ik voel als ondernemer in de natuur, op het strand, een speciale verantwoordelijkheid daar een voortrekkersrol in te spelen.

Zie je nog mogelijkheden om je formule uit te breiden of andere manieren van omzet te halen?
Wij kunnen in de avonduren nog meer doen, maar personeel is er niet voor te vinden. Dat is nu onze natuurlijke rem.

Wat verwacht je van belangenorganisaties de komende tien jaar?
KHN en Strand Nederland moeten blijven doen waar ze goed in zijn: lobbyen bij de overheid en de natuurorganisaties. Strand Nederland heeft al veel goed werk verzet. De strandondernemers worden gezien als volwaardige, redelijke en betrouwbare gesprekspartners. Van KHN verwacht ik dat ze in Den Haag blijven vertellen dat het strand echt andere horeca is. Dat we zekerheid en duidelijkheid nodig hebben om goed te kunnen ondernemen. Alleen dan kunnen wij investeren in de kwaliteit en duurzaamheid die zij wensen.