Paviljoen Paal 29 in 2030

[Intro] Paal 29 is een uniek natuurlijk en afgelegen paviljoen in Schoorl aan Zee. Zussen Tiana en Lilian Bijl zijn derde generatie strandondernemers en een heldere focus op hun eigen toekomst en die van de kust.

Waar zie je mogelijkheden voor omzetgroei?

De paviljoens worden steeds professioneler en echte grote ondernemingen. Vroeger was een strandpaviljoen een strandtentje van één container waar een ondermer patat, ijs en blikjes verkocht. Tegenwoordig zijn het hele bedrijven. Openingstijden worden langer, High tea’s worden aangeboden maar er kan ook vergaderd worden en feesten en partijen gehouden worden. Voor ons paviljoen geldt dat overigens niet. Wij hebben een ander publiek en willen ons juist onderscheiden door te focussen op de natuurlijke en rustige omgeving hier.

Wat zijn de grootste bedreigingen voor ondernemers op het strand?

Nieuwe regeltjes en de daarbij horende ondernemersonzekerheid. Regels waarop je geen invloed hebt, daar is ontzettend lastig op te anticiperen en investeren.

Welke trends en ontwikkelingen zetten door op het gebied van eten en drinken?

De trends van de afgelopen jaren zullen alleen nog maar doorzetten. We zullen nog meer rekening moeten houden met allergenen en dieetwensen. De gasten verlangen maatwerk. Het personaliseren van menu’s kan daardoor een hogere vlucht nemen. En vegan en vega worden belangrijke categorieën voor alle horeca, dus ook op het strand.

Daarnaast merken we dat gasten het erg leuk vinden verrast te worden met een mooi menu. We leven in een tijd dat gasten nieuwsgierig zijn, nieuwe dingen willen proeven en beleven. Daar kunnen ondernemers leuk op inspringen.

Denk je dat we over tien jaar veel duurzamer ondernemen?

Zeker. Het publiek word steeds milieubewuster en verlangt van de ondernemers dat hierop ingesprongen wordt. En we denken goed na over plastic. Plastic rietjes en frietbakjes zijn in 2030 verdwenen. En de voortschrijdende techniek maakt het steeds interessanter om na te denken over zonnepanelen en windenergie.

Zie je nog mogelijkheden om je formule uit te breiden of andere manieren van omzet te halen?

We krijgen veel aanvragen voor feesten en partijen, maar dat doen we bewust niet. Het zou betekenen dat we moeten sluiten voor onze vaste gasten en dat willen wij niet. Dat kunnen we niet maken. Je kunt hier niet komen met de auto en er is niks in de buurt. Als ze hier na vijf kilometer voor een besloten feest staan, stellen we ze echt teleur. Andere paviljoens zullen nog wel groeien met feesten en partijen. Op het strand is het punt van verzadiging nog lang niet bereikt.

Wat verwacht je van belangenorganisaties als Strand Nederland en KHN de komende tien jaar?

We vinden het goed dat we met zijn allen een sterk geluid kunnen laten horen. Dat zorgt ervoor dat we om tafel zitten bij besluitvorming en dat is een belangrijke functie van de organisaties.

Daarnaast is het prettig dat we zoveel kennis delen via Strand Nederland. Wij zitten behoorlijk geïsoleerd in Schoorl aan Zee. Onze buren zitten kilometers verderop. Dan is het heel leuk en leerzaam toch contact te hebben met collega-ondernemers langs de gehele Nederlandse kust.

Paviljoen Paal 29 in 2030

[Intro] Paal 29 is een uniek natuurlijk en afgelegen paviljoen in Schoorl aan Zee. Zussen Tiana en Lilian Bijl zijn derde generatie strandondernemers en een heldere focus op hun eigen toekomst en die van de kust.

Waar zie je mogelijkheden voor omzetgroei?

De paviljoens worden steeds professioneler en echte grote ondernemingen. Vroeger was een strandpaviljoen een strandtentje van één container waar een ondermer patat, ijs en blikjes verkocht. Tegenwoordig zijn het hele bedrijven. Openingstijden worden langer, High tea’s worden aangeboden maar er kan ook vergaderd worden en feesten en partijen gehouden worden. Voor ons paviljoen geldt dat overigens niet. Wij hebben een ander publiek en willen ons juist onderscheiden door te focussen op de natuurlijke en rustige omgeving hier.

Wat zijn de grootste bedreigingen voor ondernemers op het strand?

Nieuwe regeltjes en de daarbij horende ondernemersonzekerheid. Regels waarop je geen invloed hebt, daar is ontzettend lastig op te anticiperen en investeren.

Welke trends en ontwikkelingen zetten door op het gebied van eten en drinken?

De trends van de afgelopen jaren zullen alleen nog maar doorzetten. We zullen nog meer rekening moeten houden met allergenen en dieetwensen. De gasten verlangen maatwerk. Het personaliseren van menu’s kan daardoor een hogere vlucht nemen. En vegan en vega worden belangrijke categorieën voor alle horeca, dus ook op het strand.

Daarnaast merken we dat gasten het erg leuk vinden verrast te worden met een mooi menu. We leven in een tijd dat gasten nieuwsgierig zijn, nieuwe dingen willen proeven en beleven. Daar kunnen ondernemers leuk op inspringen.

Denk je dat we over tien jaar veel duurzamer ondernemen?

Zeker. Het publiek word steeds milieubewuster en verlangt van de ondernemers dat hierop ingesprongen wordt. En we denken goed na over plastic. Plastic rietjes en frietbakjes zijn in 2030 verdwenen. En de voortschrijdende techniek maakt het steeds interessanter om na te denken over zonnepanelen en windenergie.

Zie je nog mogelijkheden om je formule uit te breiden of andere manieren van omzet te halen?

We krijgen veel aanvragen voor feesten en partijen, maar dat doen we bewust niet. Het zou betekenen dat we moeten sluiten voor onze vaste gasten en dat willen wij niet. Dat kunnen we niet maken. Je kunt hier niet komen met de auto en er is niks in de buurt. Als ze hier na vijf kilometer voor een besloten feest staan, stellen we ze echt teleur. Andere paviljoens zullen nog wel groeien met feesten en partijen. Op het strand is het punt van verzadiging nog lang niet bereikt.

Wat verwacht je van belangenorganisaties als Strand Nederland en KHN de komende tien jaar?

We vinden het goed dat we met zijn allen een sterk geluid kunnen laten horen. Dat zorgt ervoor dat we om tafel zitten bij besluitvorming en dat is een belangrijke functie van de organisaties.

Daarnaast is het prettig dat we zoveel kennis delen via Strand Nederland. Wij zitten behoorlijk geïsoleerd in Schoorl aan Zee. Onze buren zitten kilometers verderop. Dan is het heel leuk en leerzaam toch contact te hebben met collega-ondernemers langs de gehele Nederlandse kust.